نویسندگان:
محمد سزاوار1 ، مریم کامرانی فرد2 ، صدیقه روستایی3 ، راضیه زارعی4 ، جنت بهشتی پور5 ، سحر امینی6 .1دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران
2کارشناسی ارزیابی فرش، دانشگاه علمی کاربردی شیراز
3کارشناسی رشد و پرورش کودکان دبستان و پیش از دبستان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامتاجتماعی
4کارشناسی روانشناسی عمومی، پیام نور خرامه
5کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی فسا
6دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، علوم تحقیقات تهران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر آموزش مفهوم اول به دانش آموزان چندمعلولیتی در قالب درس پژوهی می باشد نمونه ایندرس پژوهی را دانش آموزان چندمعلولیتی آموزشگاه استثنایی گلها ۲ شهر شیراز تشکیل می دهد با توجه بهاهمیت فراگیری درک مفاهیم در برنامه درس ملی و لزوم پرداختن به این مهم در سند تحول بنیادین و تقویتمهارت همه جانبه دانش آموزان از طریق توجه به باقی مانده توانایی های این قبیل کودکان با توجه به محدودیتهای وسیع جسمی و ذهنی آن ها به تبیین موضوع پرداخته شد کودکان چند معلولیتی به دلیل وجود نقص جدیدر مهارت ، شناخت، درک مفاهیم دارای مشکلات اساسی می باشند به طوری که تحصیل و زندگی روزمره فردنیازمند مهارت درک مفاهیم می باشند با مشکل مواجه می شود و مشکل درک مفاهیم فضایی به عنوان یکی ازمشکلات یادگیری این قبیل کودکان است با توجه به مشکلات دانش آموزان تیم درس پژوهی آموزشگاه گلها ۲ بادر نظر گرفتن مراحل درس پژوهی و با کمک گرفتن از اساتید راهنما تصمیم گرفت با طراحی و ترکیب روش هایخلاق و فعال یادگیری مفهوم اول را به روش خلاق تقویت کند روش های بکار رفته برای تدریس و مشاهده کلاس درس، روش خلاق ، نمایشی، بحث گروهی و الگوی پیشسازمان دهنده می باشد که سعی شده تعامل بین معلم و دانش آموز و دانش آموزان با یکدیگر بیشتر باشد چونمیزان یادگیری این قبیل کودکان بسیار کم و محدود است و توجه و تمرکز پایینی دارند به همین دلیل از فیلم، تصاویر و به طور کل اشیاء ملموس و عینی استفاده شد تا بدین طریق بتوانیم انگیزه بیشتری در دانش آموزان جهتیادگیری بیشتر ایجاد کنیم در روش نمایشی ، بحث گروهی و الگوی پیش سازمان دهنده دانش آموز در تعامل بیشتری با معلم و هم کلاسیهای خود قرار می گیرد و چون در روش نمایشی حس کنجکاوی دانش آموز تحریک می شود انگیزه گوش دادن وتوجه کردن آن ها بالا می رود و در نتیجه یادگیری بهتر و با ثبات تری در دانش آموز ایجاد می شود