نویسندگان:
مرتضی فرهادی1 ، مرضیه تسلیم2 ، شهلا رحیم خانلی3 ، معصومه رستگار برمچی4 ، لیلا هنرپیشه5 ، پریسا نیلایی6 .1دارای دکتری جامعه شناسی و دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
2کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاداسلامی فسا
3کارشناس الهیات، دانشگاه پیام نور فسا
4کارشناسی حرفه و فن، دانشگاه پیام نور
5مهندسی کشاورزی، دانشگاه شیراز
6کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی دانشگاه شهید مدنی
چکیده فارسی: درس پژوهی ما هدف آموزشی بهتر و کار آمد در جهت آموزش مفهوم عدد قبل به دانش آموزان چند معلولیتی می باشد نمونه این درس پژوهی را دانش آموزان چند معلولیتی آموزشگاه استثنایی گلها ۲ شهر شیراز تشکیل می دهد با توجه بهاهمیت فراگیری ریاضی در برنامه درسی ملی و لزوم پرداختن این مهم در سند تحول بنیادین و تقویت مهارت همه جانبهدانش آموزان از طریق توجه به باقی مانده توانایی های این قبیل کودکان با توجه به محدودیت های وسیع جسمی و ذهنیآنها تبین موضوع پرداخته شد کودکان چند معلولیتی دلیل وجود نقص جدی در مهارت های شناخت اعداد، مقایسه ی اعداد، شناخت اعداد قبل و بعد، مفهوم افرایشی و کاهشی اعداد، شمارش اعداد به ترتیب دارای مشکلات اساسی می باشند بهطوری که زندگی روزمره ی فرد که نیازمند مهارت ریاضی می باشد با مشکل مواجه می شود با توجه به مشکلات دانشآموزان تیم درس پژوهی آموزشگاه گلها ۲ با در نظر گرفتن مراحل درس پژوهی با کمک گرفتن از اساتید راهنما تصمیم گرفتبا طراحی و ترکیب روش های خلاق و فعال یادگیری آگاهی مفهوم عدد قبل را تقویت کند روش های به کار رفته برای تدریسو مشاهده کلاس درس، روش خلاق، بازی با بنراعداد ، قصه گوئی، بحث گروهی دو گروه و الگوی پیش سازمان دهنده میباشد که سعی شده تعامل بین معلم و دانش آموز و دانش آموزان یک دیگر بیشتر باشند چون میزان بادگیری این قبیلکودکان بسیار کم و محدود است و توجه و تمرکز پایینی دارند به همین دلیل از فیلم و تصاویر و بطور کلی اشیاء ملموسی وعینی استفاده شد تا بدین طریق بتوانیم انگیزه بیشتری در دانش آموزان جهت یادگیری بیشتر ایجاد کنیم در روش بازی وقصه گوئی حس کنجکاوی دانش آموز تحریک می شود انگیزه گوش دادن،توجه آنها بالا میرود و در نتیجه بادگیری بهتر و باثبات تری در دانش آموز ایجاد می شود