نویسندگان:
پوریا ولیزاده1 ، شکوفه مبارکه2 ، اعظم بختیاری رنانی3 .1گروه سلامت خانواده، پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی
2کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی و آموزگار پایه ی پنجم ابتدایی
3استادیار گروه علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران،
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش ، بررسی اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر نشخوار ذهنی و اهمال کاری تحصیلیدانش آموزان دختر دارای اختلال املاء نویسی است این پژوهش از نظر هدف کاربردی ، از نظر روش نیمهآزمایشی به شیوه ی پیش آزمون _ پس آزمون همراه با گروه کنترل است از آنجایی که پرسشنامه یکی ازابزارهای رایج برای جمع آوری اطلاعات در علوم انسانی و علوم تربیتی است، ابزار مناسب در این پژوهش ،پرسشنامه استاندارد می باشد تحلیل اطلاعات در دو بخش آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و آماراستنباطی روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره انجام گردید تمامی تحلیل داده ها با استفاده ازنرم افزار spss انجام شده و سطح معناداری ۰۵ / ۰ در نظر گرفته شده است نتایج نشان می دهد که آموزشخودکارآمدی بر نشخوار ذهنی و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان اثربخشی معناداری دارد و با این آموزش، ازیک سو نشخوار ذهنی و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان کاهش یافته است و از سوی دیگر انگیزه و اشتیاقبرای انجام به موقع تکالیف درسی در دانش آموزان افزایش یافته است