نویسندگان:
عذرا اعتمادی1 ، دارا عزیزی2 ، جمال محمدی3 .1گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان
2آموزگار ابتدایی، آموزش و پرورش شهرستان سقز
3آموزگار ابتدایی، آموزش و پرورش شهرستان سقز
چکیده فارسی: هدف اصلی این تحقیق، بررسی ارتباط بین مولفه های توانمندسازی و سرمایه فکری مدیران آموزش و پرورش درشهرستان سقز در سال ۱۴۰۲ بود روش تحقیق توصیفی با نوع همبستگی انتخاب شد و جامعه آماری آن تمامی مدیرانمدارس شهرستان سقز ۱۶۷ نفر بود نمونه گیری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به تعداد ۱۱۵ نفر انجام شد ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های توانمندسازی اسپیرتیزر و میشرا ۱۹۹۲ و سرمایه فکری بونتیس ۱۹۹۸ بود روایی و پایایی ابزارها توسط متخصصان تایید شد در تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده ازفراوانی، درصد، نمودار و آزمون کولموگروف اسمیرنوف جهت تعیین نرمال بودن متغیرها و آزمون همبستگی پیرسونبرای تایید یا رد فرضیه ها استفاده شد نتایج نشان داد که بین مولفه های ارتباطی و انگیزشی توانمندسازی با سرمایهانسانی، سرمایه رابطه ای و سرمایه ساختاری مدیران آموزش و پرورش رابطه معناداری وجود دارد یافته های این پژوهشتاکید می کند که توانمندسازی، به ویژه توانمندسازی ارتباطی و انگیزشی، می تواند نقش موثری در تقویت سرمایه فکریمدیران آموزش و پرورش داشته باشد و این موضوع می تواند به بهبود عملکرد و مدیریت کلاس های آموزشی منجرگردد