نویسندگان:
مسیب یارمحمدی واصل1 ، لیلا نصیری2 ، عظیمه شاهنده قوزلو3 ، رقیه میری4 ، عالیه نصیری5 .1گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا
2کارشناسی ارشد راهنمایی ومشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد، اردبیل، ایران، مدیر وموسس مدرسه ی غیر دولتی رویش و تسهیلگر
3کارشناس دینی و عربی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد، اردبیل،ایران آموزگار
4کارشناس ارشد راهنمایی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد، اردبیل، ایران مدیر و آموزگار کودکستان
5کارشناسی حسابداری، دانشگاه پیام نور شهرستان پارس آباد، اردبیل، ایران آموزگار
چکیده فارسی: هدف این مطالعه اثر بخشی گشتالت درمانی در پیشبینی سازگاری تحصیلی دانش آموزان دخترمقطع متوسطه بود سازگاری تحصیلی توانایی فرد برای کنار آمدن با تقاضاهای تحصیلی و فعالیت هایمدرسه است مواد و روش تحقیق: روش پژوهش حاضرآزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد جامعهی آماری این تحقیق دختران نوجوان مدرسه ی دوره ی متوسطه شهر پارس آباد میباشد برای جمع آوریاطلاعات از پرسشنامه سازگاری تحصیلی استفاده شد تعداد ۴۰ نفر سازگاری تحصیلی پایین داشتند به صورت تصادفی به دو گروه ۲۰ نفری گروه آزمایشی و گروه گواه تقسیم شدند و ۱۰ جلسه ی ۹۰ دقیقه ای در هفتهآموزش گشتالت درمانی اجرا شد و برای گروه گواه هیچ آموزشی صورت نگرفت یافته ها : نتایج نشان داد که آموزش های مهارت های گشتالت درمانی در افزایش سازگاری تحصیلی در دختراننوجوان ثاثیر معناداری داشت ۰۵ / ۰ > p بنابراین با تدوین برنامه و همکاری مسئولان مدرسه و مشاوران می توانبه بهبود سازگاری تحصیلی نوجوانان اقدام کرد که باعث پیشرفت تحصیلی می شود نتیجه گیری : نتایج حاکی از این است که از گشتالت درمانی به عنوان درمانی سودمند می توان در افزایشسازگاری تحصیلی نوجوانان دختر استفاده نمود و پشنهاد می شود که در آینده مداخله ی درمانی گشتالتی بر روینمونه های بیشتری انجام گیرد