نویسندگان:
معصومه علی آبادی فراهانی1 ، فاطمه ارجمند2 ، میترا رضائی3 .1گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا
2کارشناسی ارشد ناپیوسته،روانشناسی عمومی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد یزد،دانشگاهآزاد اسلامی،یزد،ایران
3دانشجو کارشناسی ارشد ناپیوسته،روانشناسی بالینی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،واحدیزد،دانشگاه آزاد اسلامی،یزد،ایران
چکیده فارسی: اختلال درخواندن، بسیارمتداول و در عین حال برای کودکانی دردآوراست که این بیماری را دارند درحالی که می دانند، به اندازهی دوستانشان باهوش اند بسیاری ازکودکان اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و این می تواند آن ها را به ناتوانی، تهاجم وحتی بزهکاری هدایت کند هم چنین بسیاری از افراد مبتلا به بیماری اختلال در خواندن سعی می کنند که توانایی های بالای خودرا در زمینه های دیگری مثل ورزش، علم، کاربا رایانه، خرید و فروش و یا هنر نشان دهند هدف ازاین پژوهش بررسی اثرگذاری آموزش والدین با رویکرد آدلری بر افزایش شیوه های صحیح فرزندپروری والدین و بهزیستیروانشناختی کودکان دارای اختلال خواندن در مقطع ابتدایی سطح ناحیه دو آموزش و پرورش استان یزد بوده است جامعه آماریپژوهش، کلیه والدین کودکان ابتدایی دارای اختلال خواندن سطح ناحیه دو آموزش و پرورش شهر یزد می باشد روش تحقیق در اینپژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بین دو گروه کنترل و آزمایش می باشد این پژوهش با نمونه گیری دردسترس و براساس جدول مورگان ، تعداد ۳۷۷ نمونه انتخاب و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و شیوه های فرزند پروریبامریند انجام شده است ، براساس نمرات پایین بهزیستی روانشناختی و شیوه های فرزند پروری ۳۰ نفر انتخاب و به دو گروهکنترل ۱۵ نفر وآزمایش ۱۵ نفر تقسیم شدند جلسات درمانی در ۹ جلسه برای آزمودنی های گروه آزمایش برگزار گردید بعدازاتمام جلسات، از دو گروه آزمایش و کنترل، آزمون بهزیستی روانشناختی و فرزند پروری به عنوان پس آزمون به عمل آمد سپسداده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادکه فرضیه کلی پژوهش تایید می شود و آموزش والدین با رویکرد آدلری برافزایش شیوه های صحیح فرزندپروری والدین و بهزیستیروانشناختی کودکان دارای اختلال خواندن در مقطع ابتدایی سطح ناحیه دو آموزش و پرورش تاثیر دارد