نویسندگان:
محمدحسن آسایش1 ، معصومه رستگار برمچی2 ، زهره رعیتی3 ، زینب رمضانی4 ، مرضیه بنیانی5 ، فاطمه صفر زاده دهدار6 .1گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
2کارشناسی حرفه و فن، دانشگاه پیام نور
3کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی شیراز
4کارشناسی زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی داراب
5کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور شیراز
6کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور شیراز
چکیده فارسی: یکی از راهکارهای عملیاتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گسترش فرهنگ تفکر و پژوهش محوری و ایجاد شبکههای فعال پژوهشی در نظام تعلیم و تربیت است تا نظام آموزشی با تحولات جهانی در عرصه های علمی، فنی فناوری و همگام باشد این راهکار نیازمند معلمانی خردمند، متدین، خلاق و نوآوری است که روحیه ی کنجکاوی و پژوهشگری داشتهباشند و از روش های نوین در فرآیند یاددهی یادگیری استقبال کنند تا بتوانند دانش آموزانی پژوهشگر تربیت نمایند یکی از روش هایی که امروزه اکثر نظامهای آموزشی دنیا برآن متمرکز شده اند فرآیند درس پژوهی است که موجب پرورش حرفه ایمعلم می شود لذا در این پژوهش سعی شده است مشارکت و علاقه دانش آموزان کلاس اول در درس فارسی با استفاده ازفرآیند درس پژوهی مورد بررسی قرار گیرد که در ابتدا با همکاری گروه درس پژوه به بررسی مسئله مورد نظر پرداخته وسپس سوالات پژوهشی در کلاس درس را تبیین نموده و پس از تشکیل جلسات متعدد گروه درس پژوه نقشه ی ذهنی محتواتهیه گردید و پس از آن طرحی برای اجرای پژوهش مشارکتی در آموزش فارسی مبحث نشانه ع ع ع ع به دانشآموزان پیشنهاد شد پس از بررسی طرح پیشنهادی و رفع اشکالات احتمالی آن را به اجرا گذاشته و درنهایت به ارزیابی وبازبینی فرآیند عمل پرداخته شد در ارزیابی و نقد اشکالات و ایرادات جزئی از سوی گروه درس پژوه مطرح گردید که با توجهبه برخی از ایرادات وارد شده و تحقق شایستگی های لازم طرح درس و اجرای آن مجددا پیاده سازی گردید در پایان بهنگارش گزارش روایتی از کلیه ی مراحل پرداخته شده که امید است چراغی باشد فرا راه معلمانی دلسوز آنانی که شاید یکی ازدغدغه هایشان آموزش هرچه بهتر و جذاب تر فارسی به دانش آموزان باشد پژوهش حاضر از نوع درس پژوهی میباشد و یک پژوهش کیفی است موضوع درس پژوهی مبحث نشانه ع در کتاب فارسیپایه اول میباشد این پژوهش با هدف افزایش یادگیری دانش آموزان در این موضوع درسی و توسعه حرفه ای افراد شرکتکننده در پژوهش صورت گرفته است درس پژوهی در این مبحث که پیش نیاز بحثهای اساسی دیگر در کتاب فارسی میباشد، توسط اعضای گروه درس پژوهی در پایه اول انجام شده است نتایج به دست آمده پس از انجام فرایند درس پژوهی نشانداد که انجام این فرایند باعث افزایش فعالیت دانش آموزان در کلاس درس شده است و در اجرای مجدد آگاهی دانش آموزان در مبحث نشانه ع ع ع ع در کتاب فارسی پایه اول نسبت به اجرای شماره ۱ افزایش داشته است و همچنین اینفرایند منجر به توسعه دانش حرفه ای معلمان شرکت کننده در تیم درس پژوهی شده است