نویسندگان:
سید شهرام علیزاده1 ، اعظم شامی2 ، معصومه طیبی3 ، فریده یعقوبی4 ، یلدا دینی ترکمانی5 .1گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
2کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد واحد میانه، مدیر آموزگار ابتدایی
3دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، آموزگار ابتدایی
4کارشناسی فناوری شبکه های کامپیوتری علمی کاربردی مخابرات تبریز، آموزگار ابتدایی
5کارشناسی علوم تربیتی پیام نور میانه، آموزگار ابتدایی
چکیده فارسی: حل مسئله معتبرترین فعالیت یادگیری است که دانش آموزان می توانند انجام دهند در یادگیری مسئله محور، یادگیرندهاز طریق توسعه راهبردهای یادگیری فراشناختی، کارکردن درگروه های کوچک حل مسائل واقعی، نقش فعالی در ساختدانش پیدا می کند در بسیاری از کشورها مهارت های حل مسئله به منزله یکی از مولفه های برنامه درسی در نظر گرفتهمی شود Kirkley, ۲۰۰۳ دانش آموزان درروش حل مسئله دارای انگیزه بالاتری برای یادگیری هستند به دلیل درگیربودن با مطالب درسی علاقه آن ها نسبت به موضوعات زیاد است و توجه معلم نسبت به دانش آموزان بیشتر می شوددرنتیجه دانش آموزان احساس ارزشمندی می کنند که این امر در یادگیری هرچه بیشتر به آنان کمک می کند ازآنجا کهدر فرایند یادگیری به شیوه حل مسئله به تفکر اهمیت زیادی داده می شود؛ بنابراین استفاده از رویکرد حل مسئلهمی تواند موجب تقویت روحیه انتقادی و پرورش تفکر شود همچنین یک مسئله جهت دار می تواند موجب ایجاد انگیزه وتحریک فراگیران شده و درک آن ها از مفاهیم را بهبود بخشد شعبانی، ۱۳۸۷ هدف از نگارش این مقاله، آگاهی بیشترمعلمان نسبت به این روش تدریس و اهتمام جدی در بکارگیری این روش تدریس به عنوان عاملی بر یادگیری بیشتر وبهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان است