نویسندگان:
زهرا احمدی اردکانی1 ، سپیده آدمی2 .1گروه مشاوره، دانشگاه اردکان
2آموزگار ابتدایی، اداره آموزش و پرورش شهرستان درگز
چکیده فارسی: یکی از چالش های بزرگ در حوزه آموزش و پرورش، مواجهه با اختلالات یادگیری در دانش آموزان است این اختلالات،تنوع زیادی دارند و می توانند بر توانایی دانش آموزان در درک، استفاده، و تولید اطلاعات تاثیرگذار باشند همچنین، ایناختلالات می توانند موانعی بر سر راه پیشرفت تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان قرار گیرند و در صورت شناخته نشدن ومدیریت نکردن، ممکن است به مشکلات بزرگتری منجر شوند در حیطه ی آموزش و پرورش، هر فردی دارایتوانمندی ها، استعدادها و چالش هایی منحصر به فرد است اما، برخی از دانش آموزان ممکن است با مشکلاتی در فرآیندیادگیری مواجه شوند که تواناییشان را در تحصیلات و توسعه فردی محدود کند این مشکلات، که به نام اختلالاتیادگیری شناخته می شوند، می توانند تاثیرات گسترده ای بر روند یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشتهباشند مفهوم اختلالات یادگیری به وضوح تعریف شده و ارتباط آن با مشکلات عملکردی در فرآیند های ذهنی متمرکزاست این اختلالات می توانند شامل مشکلات در حوزه هایی نظیر خواندن، نوشتن، گفتار، شنیداری، ریاضیات و حافظهباشند این مشکلات، با توجه به شدت و نوع آنها، می توانند تاثیرات متفاوتی بر روی عملکرد تحصیلی و روانی دانش آموزداشته باشند در این پژوهش که به شیوه مروری و با مطالعه کتابخانه ای و مراجعه به مقاله ها و تحقیق های چاپ شدهو مطالب دیجیتالی گرد آوری شده است و سعی بر آن شده که به بررسی اختلالات یادگیری در دانش آموزان و راهکارهاو عوامل موثر پرداخته شود نتایج به دست آمده حاکی از آن است که اختلالات یادگیری در دانش آموزان پدیده ایچندفرازی و پیچیده است که تاثیرات گسترده ای بر عملکرد تحصیلی و رشد شخصیتی آنان دارد از این رو، برای مقابله بااین اختلالات، لازم است به عوامل ژنتیکی، فیزیولوژیکی، محیطی و اجتماعی توجه کامل شود و راهکارهایی مناسب وهماهنگ از جمله ارائه حمایت آموزشی، مشاوره روان شناختی، و توجه به نیازهای فردی اعمال گردد