چکیده فارسی:
چکیده
مقدمه: پیشگیری از آسیبهای ارتباط با جنس مخالف در دوران نوجوانی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا در این زمان است که رفتارهای دوستیابی آغاز شده، هنجارهای رفتاری ایجاد میشوند و انواع آسیبهای متعاقب ارتباط نامناسب با جنس مخالف شروع به آشکار شدن میکند. این پژوهش با هدف تدوین و اعتباریابی بستة آموزشیِ خودمراقبتیِ کاهندۀ آسیبهای ارتباط با جنس مخالف مبتنی بر نظریۀ رفتار برنامهریزی شده و اثربخشی آن بر تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان دخترِ نوجوان انجام شد.
روش پژوهش: نمونة آماری به منظور اعتباریابی بستۀ آموزشی تولید شده شامل ۱۲ نفر از صاحبنظرانی بود که در مسائل حوزۀ نوجوانان دارای تخصص بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند. نمونة آماری در بخش کمی شامل ۴۰ نفر از دانشآموزان دورة متوسطة دوم منطقة 20 تهران بود که با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و کرایج بود. تجزیه و تحلیل آماری در بخش کمی با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرمافزار SPSS صورت گرفت.
یافته ها: نتایج در بخش کیفی نشان داد که بستۀ آموزشیِ خودمراقبتیِ کاهندۀ آسیبهای ارتباط با جنس مخالف مبتنی بر نظریۀ رفتار برنامهریزی شده از روایی مناسبی برخوردار است. در بخش کمی، نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که میانگین تنظیم شناختی هیجان در دانشآموزان گروه آموزش خودمراقبتی کاهنده آسیبهای ارتباط با جنس مخالف مبتنی بر نظریه رفتار برنامهریزیشده از آزمودنیها در گروه کنترل بیشتر بود (001/0sig=). بنابراین، بستۀ آموزشیِ خودمراقبتیِ کاهندۀ آسیبهای ارتباط با جنس مخالف مبتنی بر نظریۀ رفتار برنامهریزی شده بر تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان دخترِ نوجوان موثر بود.
نتیجه گیری: بستۀ آموزشیِ خودمراقبتیِ کاهندۀ آسیبهای ارتباط با جنس مخالف مبتنی بر نظریۀ رفتار برنامهریزی شده میتواند ابزاری کاربردی در جهت بهبود توانمندیهای نوجوانان باشد و در ارتقای تنظیم شناختی هیجان نوجوانان دختر تأثیرگذار باشد.
Developing and Validating Self-Care Training Package Reducer of Damages of Relation with the Opposite Sex Based on the Theory of Planned Behavior and Its Effectiveness on Cognitive Emotion Regulation of Adolescent Girl Students
English Abstract: Abstract Introduction: The prevention of the damages of relation with the opposite sex during adolescence is of great importance because it is at this time that dating behaviors begin, behavioral norms are established, and all kinds of harms following improper relation with the opposite sex begin to appear. This research was conducted with the aim of developing and validating a self-care educational package that reduces the damages of relation with the opposite sex based on the theory of planned behavior and its effectiveness on the cognitive emotion regulation of adolescent girl students. Method: The statistical sample for the purpose of validating the produced educational package included 12 experts who had expertise in adolescent issues, who were selected in a purposeful way. The statistical sample in the quantitative section consisted of 40 high school girl students in the 20th district of Tehran who were selected by a multi-stage sampling method. The research tool included the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire Garnefski & Kraaij. Statistical analysis was done in the quantitative part using covariance analysis in SPSS software. Findings: The results in the qualitative part showed that the self-care educational package that reduces the damages of relation with the opposite sex based on the theory of planned behavior has good validity. In the quantitative part, the results of the multivariate covariance analysis test showed that the average of cognitive emotion regulation in the students of the self-care training group that reduces the damages of relation with the opposite sex based on the theory of planned behavior was higher than that of the subjects in the control group. (Sig=0.001). Therefore, the educational package of self-care that reduces the damages of relation with the opposite sex based on the theory of planned behavior was effective on the cognitive emotion regulation of adolescent girl students. Conclusion: The self-care educational package that reduces the damages of relation with the opposite sex, based on the theory of planned behavior, can be a practical tool to improve the abilities of adolescents and be effective in improving cognitive emotion regulation in adolescent girls.