نویسندگان:
اردشیر رضائی1 ، محمد میرزایی2 ، هادی کلانتری3 ، سعیده سید محمدی4 ، نیوشا شهیدی صادقی5 ، سرور مظهری6 ، سردار محمدپور7 .1گروه جمعیتشناسی، دانشکدهی علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا
2کارشناسی ارشد کامپیوتر، مسئول واحد فناوری اطلاعات مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی بعثت سنندج
3دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشت و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی بعثت سنندج
4کارشناسی پرستاری، مسئول واحد HIS و رسیدگی به اسناد مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی بعثت سنندج
5دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشت و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران
6کارشناسی مامایی، مدیر مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی بعثت سنندج
7کارشناسی پرستاری، مدیر مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی بعثت سنندج، ایران
چکیده فارسی: مقدمه: سیستم های اطلاعات بیمارستانی، به منظور یکپارچه کردن اطلاعات به وسیله کامپیوتر، در حوزه های مدیریت بالینی و اداری طراحی شده اند هدف مطالعه حاضر استفاده از نام کاربری و گذرواژه منحصر به فرد و ارتباط آن با حضور کاربران در بیمارستان به منظور مدیریت بهتر مالی و بالینی آنها می باشد روش پژوهش: این مطالعه یک اقدام پژوهی در مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی بعثت سنندج در سال 1397 می باشد پس از مشاهده ابعاد مشکل، تیم ارتقا تشکیل، راهکارهای ممکن با استفاده از بارش افکار جمع آوری و راهکار نهایی تائید شد شاخص هدف مطالعه قبل و بعد از پیاده سازی راه حل سنجیده و مقایسه گردید یافته ها: پایین بودن سطح امنیت سیستم، کسورات حدود 2 درصد به دلیل عدم پیگیری کسورات با نام کاربری فرد ناشی از استفاده سایر کاربران از کدهای افرادی که در بیمارستان در شیفت جاری حضور ندارند و عدم امکان پیگیری خطاهای بالینی ناشی از ثبت اشتباه از مشکلاتی بود که قبل از اجرای مداخله وجود داشت پس از اجرای مداخله، تعداد کاربران کاهش پیدا کرد، کسورات به زیر یک درصد رسید و امکان پیگیری خطاهای بالینی ایجاد گردید نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد استفاده صحیح از ظرفیت HIS و سایر نرم افزارهای موجود بیمارستان، می توانند به مدیریت بهتر مالی و بالینی بیمارستان کمک نماید