نویسندگان:
منصوره زارعان1 ، احسان زارعی2 ، صغری کریمی3 .1گروه علوم اجتماعی، دانشگاه الزهرا
2دکتری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، استادیار، دانشکده مدیریت و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده فارسی: مقدمه: سیستم مدیریت کیفیت مجموعه ای از اقدامات، روش و رویه های به هم پیوسته است که برای پایش، کنترل و بهبود کیفیت مراقبت به کار می روند این مطالعه با هدف ارزیابی وضعیت سیستم های مدیریت کیفیت بیمارستان های دولتی و غیرد ولتی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با استفاده از شاخص سیستم مدیریت کیفیت QMSI انجام شد روش پژوهش: در این مطالعه مقطعی، 28 بیمارستان دولتی، خصوصی و خیریه وارد مطالعه شدند ابزار پژوهش پرسشنامه 46 آیتمی بود که روایی و پایایی آن تایید شد برای تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی، آزمون T test مستقل و رگرسیون خطی در نرم افزار SPSS 20 استفاده شد یافته ها: میانگین نمره شاخص سیستم مدیریت کیفیت در بیمارستانهای مورد مطالعه 18 45 از 27 بو د میانگین نمره بیمارستانهای غیر دولتی 20 86 بیشتر از بیمارستان های دولتی 15 27 و این تفاوت معنادار بود p ≥ 0 05 سه بعد مستندات سیاست کیفیت، تحلیل بازخورد تجربیات بیماران و ارزشیابی نتایج با کمترین نمره به عنوان نقاط ضعف و سه بعد پایش کیفیت توسط مدیریت ارشد بیمارستان، آموزش کارکنان و تحلیل عملکرد فرایند مراقبت با بالاترین نمره به عنوان نقاط قوت سیستم مدیریت کیفیت ارزیابی شدند رابطه معن داری بین نمره QMSI با مالکیت و اندازه بیمارستان وجود داشت p ≥ 0 05 نتیجه گیری: وضعیت تکامل سیستم های مدیریت کیفیت در بیمارستان های مورد مطالعه نسبتا مناسب و وضعیت بیمارستان های غیردولتی بهتر از بیمارستان های دولتی بود مدیریت بیمارستانها با استفاده از امکانات و منابع باید در جهت مستندسازی و تدوین سیاست های کیفیت، استفاد ه از نتایج بازخورد تجربیات بیماران و ارزشیابی پیامدهای بالینی و غیر بالینی مراقبت ها در برنامه های بهبود کیفیت تلاش کنند