نویسندگان:
اعظم داودی1 ، سید مرتضی وجدان2 ، زهرا شهابی نیا3 .1گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
2معاون توسعه و مدیریت منبع، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
3کارشناس ارشد مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده فارسی: مقدمه: مراقبت مبتنی بر شواهد یکی از معیارهای ضروری برای فارغ التحصیلان رشته های مختلف گروه پزشکی و پرستاری می باشد آشنایی با وضعیت آگاهی و نگرش و دانشدانشجویان جهت برنامه ریزی برای بهبود وضعیت موجود ضروری می باشد از این رو این مطالعه با هدف بررسی آگاهی، دانش و نگرش دانشجویان علوم پزشکی کشور در زمینه مراقبت مبتنی بر شواهد به صورت یک مطالعه مرور سیستماتیک انجام گرفته است روش پژوهش: این مطالعه به صورت مرور سیستماتیک و بر اساس چک لیست PRISMA انجام گرفته است بدین منظور پایگاه داده های بین المللی Scopus ،PubMed و web of science و داخلی Magiran ،SID و Irandoc تا پایان آذر 1397 مورد جست و جو قرار گرفت جست و جو با استفاده از کلید واژه های: پزشکی مبتنی بر شواهد، پرستاری مبتنی بر شواهد، دندانپزشکی مبتنی بر شواهد، عملکرد مبتنی بر شواهد، مراقبت مبتنی بر شواهد، آموزش مبتنی بر شواهد، آگاهی، نگرش و دانش و ترکیب این کلیدواژه ها انجام گرفت مقالات پژوهشی مرتبط وارد بررسی نهایی شد یافته ها: در این مطالعه در نهایت 30 مقاله مورد بررسی قرار گرفت، در مطالعات مختلف آگاهی، نگرش و دانش دانشجویان در زمینه مراقبت مبتنی بر شواهد در سطح پایین قرار دارد، در برخی مطالعات آگاهی خوب در دانشجویان به 50 درصد نیز می رسد ، اما در اکثر مطالعات آگاهیدانشجویان در سطح پایین قرار دارد عملکرد دانشجویان در زمینهٔ مراقبت مبتنی بر شواهد نیز در سطح پایین می باشد نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه، سطح آگاهی، دانش و نگرش دانشجویان رشته های مختلفگرایش های وزارت بهداشت، در سطح بالایی نمی باشد، از این رو آموزش درزمینه مراقبت مبتنی بر شواهد به دانشجویان مفید می باشد و حتی برگزاری دوره های آموزشی و کارگاه ها و یا اصلاح برنامه درسی می تواند منجر به ارتقا سطح آگاهی، دانش و نگرش در زمینهٔ مراقبت مبتنی بر شواهد در دانشجویان گردد