نویسندگان:
مرضیه بابایی حیدرآبادی1 ، احمد صادقی2 ، حسین روحانی3 .1گروه مشاوره، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
2استادیار، مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی امام خمینی ره ، دانشکده علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران
3استادیار، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران
چکیده فارسی: مقدمه: شکایات بیماران از سیستم درمانی می تواند با شناسایی نقاط ضعف، فرصت های بهتری را برای پاسخگویی به نیازهای بیماران فراهم آورد در این تحقیق روند شکایات بیماران قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در یک بیمارستان دولتی بررسی شد روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود که به صورت گذشته نگر به بررسی روند شکایات بیماران در دو مقطع قبل و بعد از اجرای طرح تحول سلامت سال های 1391 تا 1395 در یکی از بیمارستان های دولتی کشور پرداخت به منظور جمع آوری و طبقه بندی موارد شکایت از چک لیستی که توسط وزارت بهداشت طراحی شده است، استفاده گردید تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS21 انجام شد از آمار توصیفی و نیز آزمون آماری تحلیلی chi square استفاده گردید یافته ها: نتایج نشان داد تعداد شکایات ثبت شده در بیمارستان مورد مطالعه قبل از طرح تحولنظام سلامت 29 مورد و بعد از اجرای طرح 198 مورد بود اغلب شکایات مربوط به بخش اورژانس %31 و حدود 40 درصد افراد مورد شکایت نیز پزشکان بودند بیشتر شکایات ثبت شده مربوط به کیفیت خدمات ارائه شده 5/ 33 % و برخورد پرسنل 30 % بود طبق نتایج، بین تعداد شکایات ثبت شده با فرد مورد شکایت قبل و بعد از اجرای طرح تحول سلامت تفاوت معنی داری مشاهده گردید P<0 05 نتیجه گیری: اجرای طرح تحول نظام سلامت منجر به ثبت نظام مند و توجه ویژه به شکایات در بیمارستان شده است اغلب شکایات ثبت شده مربوط به بخش اورژانس بیمارستان بوده که لازم است مدیران و مسئولین بیمارستان به این بخش توجه ویژه داشته و در راستای ارتقای کیفیت خدمات گام های موثر بردارند