چکیده فارسی: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه اشتیاق شغلی و خوشبینی تحصیلی با عملکرد شغلی معلمان است. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش توصیفی- همبستگی بهره گرفته شده است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل 4830 نفر از معلمان ابتدایی شهرستان کرج در سال تحصیلی 97-1396 بوده است. نمونه پژوهش شامل 350 نفر بود که طبق جدول کرجسی و مورگان (1970) و به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه اشتیاق شغلی شاوفلی، مارتینز، پینتو، سالانوا و باکر (2002)، پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (1990) و پرسشنامه خوشبینی تحصیلی معلمان بیرد، هوی و وولفولک هوی (2010) استفاده شده است. برای بررسی روایی پرسشنامههای پژوهش از نظرات متخصصان موضوعی و برای بررسی پایایی از آزمون آلفای کرونباخ بهرهگیری شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی و استنباطی شامل همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شده است. نتایج نشان داد که میان اشتیاق شغلی و مؤلفههای جذب، نیرومندی و وقف رابطه ای مستقیم و معنادار با عملکرد شغلی معلمان وجود دارد که اشتیاق شغلی 0/28، مؤلفۀ جذب 0/22، نیرومندی 0/26 و وقف 0/32 قدرت پیشبینی عملکرد شغلی معلمان را داشتند. همچنین میان خوشبینی تحصیلی و مؤلفههای کارآمدی جمعی معلم، اعتماد به والدین و دانشآموزان و تأکید تحصیلی رابطه ای مستقیم و معنادار با عملکرد شغلی معلمان وجود دارد که خوشبینی تحصیلی معلم 0/26، کارآمدی جمعی معلم 0/25، اعتماد به والدین و دانشآموزان 0/29 و تأکید تحصیلی 0/18 قدرت پیشبینی عملکرد شغلی معلمان را داشتند.
The Relationship between Work Engagement, Academic Optimism, and Teachers' Job Performance
English Abstract: The purpose of this study was to investigate the relationship between work engagement, academic optimism, and teachers' job performance. To achieve this goal, the descriptive-correlational research method was used. The statistical population of the study consisted of 4830 elementary teachers in Karaj in the 2017-18 school year. The sample consisted of 350 individuals who were selected according to Krejcie & Morgan table (1970) via random stratified cluster sampling. The instruments included Work Engagement Scale (Schaufeli, Martinez, Pinto, Salanova & Bakker, 2002), the Job Performance Questionnaire (Paterson, 1990), and Teachers' Academic Optimism Questionnaire (Beard, Hoy, & Woolfolk Hoy, 2010). The validity of the questionnaires was assessed by seeking experts’ opinions, and their reliability was examined via Cronbach's alpha test. For data analysis, descriptive and inferential statistics, including Pearson correlation coefficient and simultaneous multiple regression analysis were used. The results demonstrated that there was a direct and significant relationship between the job performance of teachers and work engagement and components of absorption, vigor and dedication. It is worth mentioning that work engagement and components of absorption, vigor and dedication could account for 28, 22, 26, and 32 percent of the variance in teachers’ job performance, respectively. Furthermore, there was a direct and significant relationship between teachers' job performance and their optimism, and the components of collective productivity, trust in parents and students, and academic emphasis. It is noteworthy that optimism and the components of collective productivity, trust in parents and students, and academic emphasis had the potential to predict 26, 25, 25, and 29 percent of the variance in teachers' job performance.
Keywords: academic optimism , work engagement , job performance , teachers .