نویسندگان:
فرشته مهدوی والا1 ، میتراسادات محق2 ، ملیحه سیاسر3 ، مریم طوری4 ، مرضیه رجایی نسب5 .1دانشگاه سیستان و بلوچستان
2کارشناس مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، بیمارستان قائم عج ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، مشهد، ایران
3لیسانس پرستاری، کارشناس بهبود کیفیت، مرکز آموزشی پژوهشی درمانی قائم عج مشهد، مشهد، ایران
4لیسانس پرستاری، کارشناس بهبود کیفیت، مرکز آموزشی پژوهشی درمانی قائم عج مشهد، مشهد، ایران
5لیسانس پرستاری، کارشناس بهبود کیفیت، مرکز آموزشی پژوهشی درمانی قائم عج مشهد، مشهد، ایران
چکیده فارسی: مقدمه: خطای پزشکی به عنوان یک چالش مهم مورد توجه جامعه و مسئولین سلامت قرار گرفته است خطای انسانی با هر سطحی از آموزش، مهارت، تجربه و انگیزه ممکن است رخ دهد دلایل بروز خطا رویکرد فردی و سیستمی است خطای پزشکی هر نوع خطایی است که در فرایند ارائه مراقبت سلامت رخ دهد، چه باعث صدمی و آسیب به بیمار گردد و چه هیچ آسیبی در پی نداشته باشد؛ بر همین اساس هدف از انجام این پژوهش، بررسی وقایع ناخواسته از بخش های درمانی و پاراکلینیکی چهار ماه ه اول سال 1397 در مرکز آموزشی پژوهشی درمانی قائم عج مشهد می باشد روش پژوهش: روش جمع آوری داده های گزارشات آن از طریق شفاهی تلفنی حضوری ، کتبی و الکترونیک فرم الکترونیکی وقایع ناخواسته در سایت بیمارستان می باشد گزارشات پس از جمع آوری در پایان هر ماه با استفاده از نرم افزار SPSS16 پردازش و تحلیل گردید یافته ها: در این مطالعه تعداد 264 خطا در طول 4 ماه اول سال 1397 ثبت شد که بالاترین آن خطاهای دارویی 117 مورد و بعد از آن سقوط 20 مورد ، عدم شناسایی صحیح بیمار 18 مورد ، خطاهای تکنیکی 17 مورد و می باشد نتیجه گیری: نتایج این بررسی نشان داد که درصد بالایی از خطاها مربوط به خطاهای دارویی می باشد، این درحالیست که این میزان نسبت به سال گذشته افزایش یافته و علت آنجا افتادن فرهنگ گزارش دهی بین پرسنل می باشد از طرف دیگر هر مورد از خطاها تحلیل در پایان هرماه تحلیل می گردد و اقدامات اصلاحی جهت پیشگیری از وقوع دوباره خطا در نظر گرفته می شود که انتظار می رو د با اطلاع رسانی این اقدامات به سرپرستاران هر بخش و آموزش درون بخشی، شاهد کمتر شدن خطاهای فردی شویم