نویسندگان:
زهره حاجی زاده خنامانی1 ، باب اله محمدی نبی کندی2 ، فاطمه شرفبیانی3 ، پرستو سلیمانی4 ، مریم معصومی5 ، کوثر نادری6 .1دانشگاه شهید بهشتی
چکیده فارسی: محیط به عنوان یکی از مهم ترین ابعاد موثر در تربیت، همواره به طور مستقیم در فرایند تربیت دخالت داشته است و نقش سازنده و یا مخرب و راهکارهای بهبود ارتقای سطح اثرگذاری آن در تربیت به خصوص تربیت دینی اسلامی همیشه مورد توجه بوده است امروزه با توجه به گسترش سریع محیط های مجازی از قبیل اینترنت، گوشی های همراه، شبکه های اجتماعی، محیط تربیتی جدیدی به نام فضای مجازی به وجود آمده و تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم بسیاری در تربیت مخاطبان به خصوص تربیت دینی آنها گذاشته است این محیط با وجود فراهم سازی موقعیتی جهت نگهداری و نقل و انتقال سریع و ارزان اطلاعات دینی و ایجاد فرصت ترویج تربیت دینی ، تهدیدی هم برای تربیت محسوب شده که صدمات زیادی را به تربیت دینی آنان وارد کرده و سبب تزلزل تربیت دینی صحیح در افراد شده است این نوشتارب ا روش توصیفی_تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای ضمن بررسی ابعاد و تاریخچه فضای مجازی به بررسی تربیت دینی،ارتباط اسلام با تربیت دینی، چالش ها و آسیب شناسی مخرب فضای مجازی بر تربیت دینی و راهکار های موثر در این زمینه پرداخته است