نویسندگان:
حبیب هادیان فرد1 ، محمد کیارسی2 ، پوران کیارسی3 ، فاطمه اسدی حاجیوند4 ، فرزانه اسدی حاجیوند5 .1گروه روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2دبیر دوره راهنمایی، دانشجوی زبان و ادبیات فارسی
3آموزگار دوره ابتدایی، کارشناس مدیریت صنعتی
4آموزگار دوره ابتدایی، کارشناس ارشد علوم تربیتی
5دبیر دوره راهنمایی، کارشناس رشته علوم تجربی و معلم دوره راهنمایی
چکیده فارسی: در این بررسی، میزان استفاده از مولفه های اخلاقی در فارسی پایه ی ششم مورد بررسی قرار گرفته است این بررسی شامل مطالعه محتوای کتاب های درسی و نیز پرسشنامه های تدریس اخلاق در مدارس ابتدایی است در برنامه درسی پایه ی ششم فارسی، با استفاده از این مولفه های اخلاقی، دانش آموزان با چگونگی رشد فردی و اجتماعی خود و بهبود کیفیت زندگی خود و دیگران آشنا می شوند به این ترتیب، بررسی میزان استفاده از این مولفه های اخلاقی در برنامه درسی پایه ی ششم فارسی می تواند به دانش آموزان کمک کند تا به شکل بهتری در جامعه شرکت کرده و برای رسیدن به اهداف شخصی و اجتماعی خود، از این مولفه ها استفاده کنند در این پژوهش کلیه دروس پایه ی ششم مورد بررسی قرار گرفته و مطالب مرتبط با هر کدام از موارد متعلق به مولفه های اخلاقی مورد بررسی قرار داده شده است موضوعات اخلاقی در فارسی پایه ی ششم کمتر به عنوان یک موضوع جدی در نظر گرفته شده است و بیشتر به صورت ضمنی و در قالب داستان های کوتاه و اشعار یاد داده می شوند به همین دلیل، به نظر می رسد که نیاز به توجه بیشتر به این مبحث و ارائه موضوعات اخلاقی به صورت جدی تر در فارسی پایه ی ششم وجود دارد