نویسندگان:
افشین صلاحیان1 ، میلاد شرفی2 ، عباس پیامنی3 ، فاطمه کیاوش4 ، وحید شرفی چکان5 .1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2کارشناس الهیات و دبیرآموزش و پرورش لرستان
3دبیر آموزش پرورش لرستان
4کارشناس ارشد علوم تربیتی
5کارشناس ارشد ادبیات
چکیده فارسی: مدارس، مرکز تعلیم و تربیت و تزکیه اند آموزش علمی احکام دینی ما بخشی ازوظایف معلم و دانش آموزان را تشکیل می دهد توصیه، بدون تعلیم و تربیت، پوشش دینی را به دستوری خشک و تحمیلی مبدل می سازد ولی توصیهای همراه بامعرفت پذیرش ان را آسان می کند، معرفت و حجاب، ضامن اجرای دوم آن است آنگاه که پوشش های دینی در محیط های اجتماعی و پس از پایان تحصیلات، به صورت فرهنگ پذیرفته شده درآید اسمیت علمی پیدا می کند در این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی_تحلیلی، به بررسی حجاب عفاف پرداخته شده است نتایج پژوهش نشان می دهد که لازمه حفظ حجاب در جامعه نهادینه کردن و به باور تبدیل کردن این اصل در میان دانش آموزان است والدین و فرهنگیان از مهمترین الگوی دانش آموزان در انتخاب نوع پوشش هستند باور های دینی از جمله عفاف وحجاب در خانواده شکل می گیرند و در مدرسه استمرار می یابد و برهمین اساس خانواده و مدرسه باید مرکزتوجه فعالیت های فرهنگی قرار گیرد فعالیت های علمی، فرهنگی و هنری مهمترین راهکارهای ارائه شده برای ترویج حجاب و عفاف در سطح مدارس می باشد