نویسندگان:
راضیه ارجمند داورانی1 ، بتول طاهریان دهکردی2 .1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی/ گروه روانشناسی/دانشکده ادبیات و علوم انسانی/ دانشگاه شهید باهنر کرمان
2استادیار دانشگاه پیام نور
چکیده فارسی: مهمترین نظریات امام محمد غزالی؛ در کتاب معارج القدس فی مدارج معرفه النفس مطرح است اونفس را جوهری روحانی می داند غزالی با الگو گیری از ابن سینا و فارابی، نفس را به سه دسته تقسیم می کند: نفس نباتی، نفس حیوانی و نفس انسانی غزالی با الگو گیری از ابن سینا و فارابی، نفس را به سه دسته تقسیم می کند: نفس نباتی، نفس حیوانی و نفس انسانی نفس از نگاه غزالی، یک امر وجودی است که وجود آن نیاز به اقامه ودلیل ندارد روح از عالم امر است و امر باری تعالی نمی تواند جسمانی باشد، بلکه جوهری روحانی است و مجرد از هر گونه مادیت وفساد وفنا غزالی اعتقاد به حدوث نفس دارد، همچنین غزالی برای اثبات وجود نفس ، دلائل و براهینی را بیان نموده از جمله برهان طبیعی، برهان انسان پرنده وبرهان استمرار او در آثار مختلفش نفس را به اقسام مختلف تقسیم کرده است و عملی را خوب می داند که در نفس تاثیرو منجر به سعادت اخروی شود پیدا کردن شایستگی برای بندگی و قرار گرفتن در جوار حضرت ربوبیت غایت نهائی انسان است، و رسیدن به آن را تنها در صورتی میسر می داند که حقیقت آدمی که به اعتقاد او علوی وربانی است از سلطه همه آن چه کالبد خاکی و سفلی او ناظر است رهائی یابد در این مقاله با روش عقلی و به شیوه کتابخانه ای، تلاش شده که دیدگاه غزالی را دررابطه با نفس و انحاء مختلف آن مطرح نماید