نویسندگان:
خدابخش احمدی1 ، مریم تباسیده2 ، زهرا میرشکاری3 ، مریم جوان پور4 ، محسن جهان تیغ5 .1استاد مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)
2دانشجوی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد ایلام
3کارشناسی مدیریت امور فرهنگی علمی کاربردی دهلران
4کارشناسی حقوق قضایی دانشگاه آزاد اهواز
5کارشناسی ادبیات فارسی دانشگاه آزاد چابهار
چکیده فارسی: چکیدهاختلال افسردگی که برخی به عنوان سرماخوردگی روانی یادکرده اند، دست کم به صورت خفیف و مقطعی در تجربه همگان نمود می یابد هدف از انجام این تحقیق آسیب شناسی افسردگی و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان بود این مطالعه به روش کتابخانه ای و از نوع طرح های مروری است؛ که در تیترهای فرعی به بررسی افسردگی و اضطراب اجتماعی در جامعه آماری دانش آموزان می پردازد در نتیجه می توان این گونه بیان کرد که عواملی چون تبعیض معلمین بین دانش آموزان، مقایسه خود دانش آموز با سایر همکلاسی ها و دانش آموزان دیگر، ناتوانی در یادگیری و فهمیدن دروس، اهمیت ندادن و ارزش قائل نشدن والدین برای فرزندان و … سبب ایجاد و پدید آمدن اختلال افسردگی در دانش آموزان می شود اختلال افسردگی در دانش آموزان پیامد فراوانی به دنبال خود دارد که زندگی کنونی و آینده دانش آموزهای را تحت الشعاع قرار می دهد شیوع اختلال افسردگی و مبتلا شدن افراد در سنین نوجوانی و جوانی و در دوران دانش آموزی که فرد هنوز پختگی کامل را پیدا نکرده و به بلوغ عقلانی و فکری دست پیدا نکرده در موارد بسیار حاد رفتارهای پرخطر را در پی دارد