نویسندگان:
علیرضا کاکاوند1 ، مرتضی تارک2 ، صبا دستگیر3 ، سهیلا سادات ابره دری4 ، مدینه رشیدی اوندی5 .1دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
2کارشناسی سطح۲ حوزوی فقه و اصول، حوزه علمیه خراسان رضوی
3کارشناسی روانشناسی بالینی جهاد دانشگاهی اهواز
4کارشناسی زیست شناسی سلولی ومولکولی ژنتیک دانشگاه آزاد واحد ورامین پیشوا
5۳ حوزه تفسیر و علوم قرآن مرکز آموزش های غیرحضوری حوزه علمیه خواهران واحد قم
چکیده فارسی: هدف از انجام این تحقیق بررسی ارتباط بین توجه و حافظه در فرآیند یادگیری بود این مطالعه به روش کتابخانه ای و از نوع طرح های مروری است؛ که در تیترهای فرعی به بررسی ارتباط بین توجه و حافظه در فرآیند یادگیری می پردازد در نتیجه می توان این گونه بیان کرد که توجه و تمرکز به مطالب آموزشی، به دانش آموزان کمک می کند تا حافظه کاری خود را بهبود بخشند حافظه کاری نقش مهمی در یادگیری و حل مسائل دارد و با تمرکز بر مطالب و تمرین حافظه، دانش آموزان می توانند توانایی های حافظه کاری خود را تقویت کنند ارتباط بین توجه و حافظه در فرآیند یادگیری در دانش آموزان یک موضوع اساسی است که بر توسعه توانایی های شناختی و یادگیری آن ها تاثیر می گذارد توجه و حافظه دو عنصر اصلی در فرآیند یادگیری هستند و ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند توجه به توانایی فراگیران در انتخاب و تمرکز بر روی اطلاعات مهم و مرتبط است این مهارت از اهمیت بالایی در فرآیند یادگیری برخوردار است زمانی که فراگیران توجه متمرکز و متمایزی به اطلاعات مورد نظر داشته باشند، امکان بهبود ذخیره و بازیابی اطلاعات افزایش می یابد به عبارت دیگر، توجه نقش کلیدی در ذخیره سازی اطلاعات در حافظه دارد