نویسندگان:
محمود گودرزی1 ، لیلا سعیدی2 ، لیلا امین فر3 ، صدیقه بهاری4 ، صبوره شاداب5 .1استادیار گروه مشاوره خانواده
2کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد تکاب، ایران نویسنده مسئول
3کارشناس زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد تکاب، ایران
4کارشناس ارشد، تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد زنجان، ایران
5کارشناس مهندسی تکنولوژی، نرم افزار کامپیوتر، دانشگاه آزاد
چکیده فارسی: مدیریت دانش و تعهد سازمانی در محیط رقابتی و پرتنش امروز سبب شده است سازمان ها تا به صورت فزاینده ای اثربخش واقع گردند هدف این پژوهش تعیین تاثیر مدیریت دانش و تعهد سازمانی بر میزان اثربخشی معلمان آموزش و پرورش شهرستان تکاب بود روش تحقیق در این پژوهش پیمایشی از نوع همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان آموزش و پرورش شهرستان تکاب در سال ۱۳۹۸ بود که تعداد ۲۵۵ نفر از معلمان با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند داده ها با استفاده از پرسشنامه های مدیریت دانش شرون لاوسون ۲۰۰۳ ، تعهد سازمانی آلن و می یر ۱۹۹۱ و مقیاس اثربخشی زارعی رباط ۱۳۹۳ جمع آوری شد و با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های توصیفی و استنباطی مورد آنالیز قرار گرفت نتایج فرضیات با آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره نتایج نشان داد مدیریت دانش و مولفه های آن بر اثربخشی تاثیر مثبت و معنادار دارند همچنین تعهد سازمانی و مولفه های آن بر اثربخشی معلمان تاثیر مثبت و معناداری دارند پیشنهاد می گردد مدیران مدارس جهت اثربخشی معلمان، دوره های آموزشی را برای ارتقاء مدیریت دانش و افزایش تعهد سازمانی برگزار نمایند