نویسندگان:
سیده مریم سید میرزائی1 ، صدیقه بهاری2 ، زهرا سیدی امین آباد3 ، زهرا بهاری4 ، مینا قاسملوی تکان تپه5 .1دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد الکترونیک تهران، گروه مشاوره
2کارشناس ارشد، تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد زنجان، ایران
3کارشناس علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی ارومیه ، ایران
4کارشناس ارشد زمین شناسی اقتصادی، دانشگاه قزوین، ایران
5کارشناس علوم تربیتی، گرایش مدیریت برنامه ریزی، دانشگاه ارومیه، ایران
چکیده فارسی: هدف این پژوهش تعیین تعیین رابطه خودکارآمدی تدریس و بالندگی شغلی با مدیریت دانش معلمان آموزش و پرورش شهر تکاب است روش تحقیق این پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی همبستگی است جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان آموزش و پرورش شهر تکاب در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ بود که تعداد ۲۵۵ مورد از معلمان با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند داده ها با استفاده از پرسشنامه های مدیریت دانش شرون لاوسون ۲۰۰۳ ، پرسشنامه خودکار آمدی عمومی شرر ۱۹۹۵ و پرسشنامه بالندگی شغلی اسپایدز ۲۰۰۷ جمع آوری شد پایایی مقیاس ها با استفاده از ضریب الفای کرونباخ به ترتیب مقادیر ۸۶/ ، ۷۷/ و ۹۴/ را نشان داد که نشانگر پایایی مطلوب بود داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های توصیفی و استنباطی مورد آنالیز قرار گرفت نتایج فرضیات با آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین خودکارآمدی تدریس و بالندگی شغلی و مولفه های آنها با مدیریت دانش رابطه مثبت و معنادار وجود دارد ۰۵/ P< همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که خودکارآمدی تدریس و بالندگی شغلی پیش بینی کننده مدیریت دانش معلمان هستند