نویسندگان:
زهرا خسروجردی1 ، سجاد رضاپور2 ، زهره جنگجو3 ، حسین حسینی4 .1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی
2دانش آموخته مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی تهران
3دانش آموخته فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تربیت معلم سبزوار دبیر دبیرستان شاهد ام ابیها شهرستان قائنات
4دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد قائنات ریاست کمیته امداد قائنات
چکیده فارسی: از جمله مسائلی که از دهه نخست هجری توجه دانشمندان علم قرائت و تفسیر را به خود جلب نمود و موجب پیدایشآراء و نظریاتی گردید، پیدایش اختلاف قرائت در عرصه کتاب الهی بود پدیده اختلاف قرائت به عنوان واقعیتی انکارناپذیر قرنها افکار دانشمندان علوم قرآنی و نیز قاریان را تحت تاثیر قرار داد و به نوبه خود آثار و مکاتبی در حوزه قرائتبه وجود آورد که آثار آن تا عصر حاضر باقی است پدیده اختلاف قرائت در عین حال در دوره های مختلف از ماهیتواحدی برخوردار نبوده است در مطالعات قرآن پژوهی بررسی ارتباط میان اختلاف قرائات قرآن همواره یکی از مسائلبحث برانگیز بوده و هست، موضوع قرائات و اختلاف در آن ارتباط مستقیم با نص قرآن کریم دارد، تحقیقات پژوهشگران،حاکی از آن است که مسلمانان از همان آغاز نزول قرآن به فراگیری و قرائت و اقراء آیات و نگارش الفاظ و سخت اهتمامورزیدهاند، ولی کاستیها و نقایص موجود در خط عربی آن روزگار و اختلافاتی که نسبت به قرائت پاره ای از واژگانقرآن پدید آمد، موجب به وجود آمدن قرائت های مختلف از قرآن کریم گردید نتایج حاصل از این پژوهش دلالت برآن دارد که، قرائت های گوناگون و رسمالخط قران ناشی از اجتهاد قراء و تحت تاثیر ویژگی های زبانی و ادبی هر منطقهاست هدف از انجام این پژوهش، بررسی آماری اختلاف قرائات قرآن کریم در سطح واژه و صورت بندی جملات سورهیس است روش انجام پژوهش؛ توصیفی تحلیلی بوده که به روش کتابخانه ای، فیش برداری و یا ابزار مشاهده به گردآوریمطالب پرداخته که در نهایت با تدوین فیش ها و مطالب پژوهش نگاشته و تکمیل شده است