نویسندگان:
سارا گلستانی1 ، لیلا الوانی2 ، رضا محبی مجد3 .1دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، گروه مشاوره و روانشناسی
2کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
3استاد یار گروه فقه ومبانی حقوق اسلامی،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
چکیده فارسی: سوءاستفاده نسبت به زنان یکی از پدیده هایی است که دارای پیشینه تاریخی، عوامل اولیه روانی و بیولوژیک است یکیاز اتهاماتی که از سوی افراد ناآشنا به آموزه های دین اسلام مطرح میگردد موضوع سوءاستفاده از زنان است درحالیکه اسلام با ظهور خویش درصدد ارتقاء شخصیت زن برآمد و با اختصاص سورهای خاص به نام زنان یعنی سوره«نساء»بر تمام باورهای غلط خط بطلان کشید و با صراحت به بیان حقوق زنان پرداخت امروزه دشمنان با غرضورزی و با بهانه هایواهی درصدد انتساب رفتار غیراخلاقی، غیر شرافتمندانه نسبت به زنان هستند در همین راستا در قانون برنامه چهارم توسعهاقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز به وظیفه دولت در انجام اقدامات لازم ازجمله تمهید برنامه های پیشگیرانه و تمهیداتقانونی و حقوقی به منظور رفع سوءاستفاده علیه زنان تاکید شده است در قرآن مجید، روایات، بحث فقیهان و علمای اخلاقو منابع تفسیری شیعه و سنی نیز با دقت و ظرافت به این موضوع پرداخته شده است که در این زمینه برخی از قواعد کاربردیفقهی همانند قاعده لا ضرر، قاعده منع عسر و حرج و قاعده حفظ مصلحت فرد و جامعه در زمینه سوءاستفاده علیه زنان ازملزومات به شمار می آید که میتوان از آن برای جرم انگاری علیه زنان مورداستفاده قرار داد به هر صورت باید پذیرفتکه سوءاستفاده از زنان آثار و پیامدهایی را به دنبال دارد که شامل: پیامدهای جنسی بارداری، عوارض جسمی و عفونی ،پیامدهای روانی اضطراب، افسردگی، اعتیاد، خودکشی، محرومیت عاطفی است