نویسندگان:
مهتاب دانایی1 ، زهراسادات اصغری2 ، موسی حکیمی صدر3 .1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه الزهرا
2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه حکیم سبزواری
3استاد یار دانشگاه حکیم سبزواری
چکیده فارسی: کفو در لغت بهمعنای همسانی و مماثلت در اوصاف و خصوصیات است و معنای اصطلاحی آن تساوی زن و مرد در اسلامو ایمان می باشد کفویت دو قسم کفو شرعی و عرفی دارد که کفو شرعی همان تعریف اصطلاحی از کفویت یعنیبه معنای تساوی زن و مرد در اسلام و ایمان، به نظر مشهور فقهای شیعه و شرط صحت نکاح است، میباشد علاوه براین شروط، بعضی از فقها تمکن از پرداخت نفقه را نیز در کفائت شرط دانسته اند به طوری که عدم رعایت آنحق فسخ را زوجه ثابت می کند در کفویت عرفی، عرف ملاکهایی را به عنوان کفویت مطرح میکند که این ملاکها تاثیری در صحت یا فسخ نکاح ندارد مقتضیات زمان و مکان گاهی باعث تغییر در ملاکهای کفویت عرفی میشودو این تغییر زمانی رخ میدهد و بجاست که هماهنگ با احتیاجات مردم باشد و تاثیری در ارتقاء سطح کیفی خانواده داشتهباشد کفویت عرفی با توجه به دو عنصر زمان و مکان قابل تغییر است و در زمانها و مکانهای مختلف متفاوت است وگاهی ممکن است در زمانی و مکانی یک ملاک کفویت عرفی معتبر باشد ولی در زمان و مکان دیگر نه تنها ملاک نباشدبلکه ضد آن کفویت محسوب شود سوالی که اینجا مطرح میشود این است که آیا مقتضیات زمان و مکان بر ملاک هایکفائت تاثیر می گذارد؟ و باعث تغییر در آنها می شود؟ در صورت تاثیر کدام یک از ملاک های کفائت قابل تغییر است؟روش پژوهش در مقاله حاضر به صورت مطالعه اسنادی و کتابخانه ای بوده است به این صورت که اطلاعات لازم را از منابعموجود در این زمینه استخراج و مورد تفسیر و توضیح قرار گرفته است