نویسندگان:
لیلا چراغ ملایی1 ، حسین سهرابی فروزان2 ، علی فتحی پور3 ، دانیال نگهبان4 ، فرهاد کاویان پور5 ، محمدسجاد عابدین پور6 ، محمدطاها محمدوردی7 .1استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س)
2کارشناسی آموزش مشاوره و راهنمایی، پردیس شهید رجایی، قزوی ن، ایران
3کارشناسی آموزش عرب ی، پردیس شهید رجایی، قزوین، ایرا ن
4دانش آموز پایه هفتم، دبیرستان شهید جمشیدی، قزوی ن، ایرا ن
5دانش آموز پایه هفتم، دبیرستان شهید جمشیدی، قزوی ن، ایرا ن
6دانش آموز پایه هفتم، دبیرستان شهید جمشیدی، قزوی ن، ایرا ن
7دانش آموز پایه هفتم، دبیرستان شهید جمشیدی، قزوی ن، ایرا ن
چکیده فارسی: اختلال ناخن جویدن جزو اختلالات عادتی نامناسب نوروتیک روان رنجوری است و معمولا این اختلال از سن یک سالگی شروع می شود این اختلال اگر مورد پیگیری جدی خانواده و مربیان مدرسه قرار نگیرد ممکن است کودکان و نوجوانان را با چالش های جدی در آینده مواجه کند پزوهشگران معتقدند که اختلال ناخن جویدن می تواند با اختلالات روانپزشکی از جمله استرس و اضطراب ارتباط داشته باشد ناخن جویدن در کودکان بسیار شایع تر می باشد، در نوجوانان نیز این اختلال وجود دارد و در بزرگسالان نیز بعضا این در مسئله دیده می شود در دختران این اختلال کمتر از پسران است اما می توان بیان کرد که ناخن جویدن در همه گروه های اجتماعی وجود دارد و با افزایش سن معمولا از فراوانی این اختلال کاسته می شود هدف ازپژوهش حاضر بررسی آسیب شناسی اختلال ناخن جوین در کودکان و نوجوانان می باشد روش پژوهش حاضر به صورت کتابخانه ای و مروری کتاب ها، مقالات، پژوهش ها و کنفرانس های داخلی و خارجی تهیه و مورد بررسی قرار گرفت