نویسندگان:
سیمین حسینیان1 ، مهدی ویسی2 ، امیرحسین غلامی3 ، حسن شاهمرادی4 .1گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربتی، دانشگاه الزهرا، تهران
2دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید باهنر اراک،اراک،ایران
3دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید باهنر اراک،اراک،ایران
4دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید باهنر اراک،اراک،ایران
چکیده فارسی: اختلال اوتیسم طیفی از اختلالات رشدی عصبی است که عمدتا با علائم نقص در مهارتهای اجتماعی، مهارتهای کلامی و غیرکلامی، اصرار بر یکنواختی و علایق محدود، حرکتهای تکراری و کلیشهای، عدم همدلی و ارتباط چشمی و گستره دیگری از علائم و نشانه ها مشخص می گردد مسئله مورد نظر ما اصلاح رفتار طیف اوتیسم است و هدف این است که با استفاده از روش بازیدرمانی منجر به اصلاح رفتار کودکان اوتیسم شود بازیدرمانی به عنوان یک روش کاربردی در درمان کودکان اوتیسم مورد استفاده قرار میگیرد این روش مبتنی بر بازی و فعالیتهای ساده و شاداب و هدف آن کاهش نشانه هایی مانند خشم، امتناع از تعامل، کاهش تکلم و بهبود توانایی مهار شنیداری است بازیدرمانی شامل بازیهایی با عناصر تکراری و پیشبینی پذیر است که رویکرد استفاده شده در آن از روشهای تحریک حسی، نظامات طیفی و نظریه های توانبخشی مبتنی بر الگوسازی است این روش به دلیل کارایی و دسترسی آسان به ابزارهای بازی، بهعنوان یک روش کارآمد و موثر در فرآیند درمان اوتیسم مورد توجه قرار گرفته است