نویسندگان:
اسماعیل شیری1 ، مژده نعمتی2 .1دانشگاه شهید بهشتی
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکدهی علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش شفقت خود بر عزت نفس دانش آموزان با ناتوانی یادگیری بود روش پژوهش به شیوهی نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد جامعه آماری این پژوهش را کلیه ی دانش آموزان دچار اختلال یادگیری خاص مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر بروجرد در سال ۱۴۰۰، تشکیل داده بودند نمونه ی آماری شامل ۳۰ نفر از دانش آموزان بودند که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ۱۵ نفر و کنترل ۱۵ نفر جایگزین شدند و به پرسشنامه ی عزت نفس روزنبرگ ۱۹۶۵ پاسخ دادند شرکت کنندگان گروه آزمایش ، ۸ جلسه درمان متمرکز بر شفقت را دریافت نمودند دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری ، مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند نتایج نشان داد که فرضیه ی پژوهش مبنی بر اثربخشی آموزش شفقت خود بر عزت نفس دانش آموزان با ناتوانی یادگیری خاص، مورد تائید قرارگرفته است و آموزش شفقت خود منجر به افزایش عزت نفس دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خاص در گروه آزمایش شده است بنابراین میتوان نتیجه گرفت که استفاده ازآموزش شفقت خود بر عزت نفس دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خاص اثربخش است