نویسندگان:
شهین هوشمند1 ، سعید یوسفی2 ، محمدباقر حسن وند3 ، ابوالفضل قدمی4 .1دانشگاه کردستان
2دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران،تهران، ایران
3استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامهطباطبایی، تهران، ایران
4دکتری تخصص سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف مطالعه حاضر بررسی ابعاد روانشناختی برجامانده حاصل از کووید ۱۹ و آسیب های روانی ناشی از آن در کودکان مبتلابه نقص در توجه / بیش فعالی به روش مروری و نظاممند بود بدین صورت یافته های پژوهشی از سالهای میلادی ۲۰۱۹ ۲۰۲۰ ۲۰۲۱ ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در پایگاهای اطلاعاتی PupMed،Springer ،Scopus،ProQuest،Google Scholar با جستجوی کلیدواژهای ، کووید ۱۹، مشکلات روانشناختی ، کودکان ADHD و قرنطینه موردبررسی قرار گرفت ؛ و درنهایت بر اساس معیارهای ورود از بین ۷۰ مقاله موردبرر سی ، ۱۵ مقاله وارد پژوهش شد ارزیابی حا صل از مقالات موردبرر سی ن شان داد، م شکلات خواب، انزوای اجتماعی ، تغییرات در عادات زندگی روزمره، محدودیت هایی دررفت و آمد، انتقال ویروس به سایر افراد خانواده به و سیله خود کودک، اف سردگی ، ا ضطراب و ا سترس پس از سانحه در طول این پاندمی در این کودکان زیاد شده ا ست با توجه به پیامدهای روان شناختی منفی نا شی از شیوع کووید ۱۹ در کودکان مبتلابه نقص در توجه / بیش فعالی طراحی و برنامه ریزی راهبردهای مقابله ایی و حمایتی در جهت کاهش این اثرات منفی توصیه می شود