نویسندگان:
مریم زارع1 ، زهره شهسوارزاده2 ، پریسا ویسمه3 .1دانشگاه یزد
2آموزگار مقطع ابتدایی ، شهرستان بیجار ، کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران
3آموزگار استثنایی و نیازهای ویژه مقطع ابتدایی ،شهرستان اراک ، دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی اراک
چکیده فارسی: تحقیقات نشان داده است که رفتار مبتلایان به نقص توجه بیش فعالی ADHD بر عملکرد آنان در خانواده، مدرسه و اجتماع اثر سوء می گذارد و واکنش منفی اطرافیان را به دنبال دارد؛ بنابراین ، هدف از پژوهش حاضر بررسی اثرات اختلال نقص توجه در کودکان استثنایی است در پژوهش حاضر از روش توصیفی اسنادی کتابخانه ای بهره گرفته شد و بررسی ها حاکی از آن بود که به خاطر وجود برخی از ویژگی های دانش آموزان کم توان ذهنی و صدق نکردن برخی از معیارهای تشخیصی در مورد نشانه های اختلال نقص توجه /بیش فعالی در این افراد، ممکن است تشخیص اختلال نقص توجه /بیش فعالی در افراد کم توان ذهنی مدنظر قرار نگیرد یا شیوع آن خیلی کمتر از میزان واقعی برآورد شود هدف پژوهش حاضر بررسی شیوع نشانه های اختلال نقص توجه /بیش فعالی در دانش آموزان کم توان ذهنی و اثرات آن می باشد اختلال نقص توجه بیش فعالی اختلالی شایع در دوران کودکی است و یافتن درمان موثری که از شدت و عمق نشانه های آن بکاهد، از اهمیت ویژهای برخوردار است