نویسندگان:
مریم السادات فاتحی زاده1 ، مجتبی سلم آبادی2 ، سیدجواد طباطبائی فرد3 .1دانشیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان
2گروه مشاوره و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3دبیر آموزش ریاضی، آموزش و پرورش نهبندان، نهبندان، ایران
چکیده فارسی: مطالعه حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش تاب آوری روانشناختی در دانش آموزان دارای اضطراب ریاضی انجام شد پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه گواه بود، جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پایه هشتم شهر بیرجند در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ بودند، از جامعه موردپژوهش ۳۰ نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه اضطراب ریاضی شکرانی ۱۳۸۱ پاسخ دادند، برای گروه آزمایش ۸ جلسه آموزش تاب آوری ، هفته ای دو جلسه ۹۰ دقیقه ای آموزش پذیرش و تعهد برگزار شد؛ اما برای گروه گواه آموزشی برگزار نشد و در لیست انتظار بودند جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره با نرمافزار SPSS نسخه ۲۴ استفاده شد نتایج نشان داد که آموزش تاب آوری روانشناختی باعث کاهش اضطراب ریاضی شده است ۰۰۱/۰ p<؛ بنابراین از آموزش تاب آوری روانشناختی به عنوان یک روش درمانی مکمل در کاهش اضطراب ریاضی دانش آموزان می توان استفاده نمود