نویسندگان:
عباس ذبیح زاده باغلویی1 ، زهره قاسمخانی کوهبنانی2 ، ابوالفضل خیرخواه3 .1شهید بهشتی
2کارشناسی ا رشد روانشناسی تربیتی
3کارشناسی ا رشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرور ش
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خوشبینی تحصیلی بر پایستگی تحصیلی و ادراک شایستگی انجام شد پژوهش شبه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود جامعه آماری را کلیه دختران پایه پنجم و ششم ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص در شهر کرمان تشکیل دادند که از بین آنها تعداد ۳۰ نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه گواه و کنترل قرار گرفتند به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامه های پایستگی تحصیلی مارتین و مارش و ادراک شایستگی هارتر استفاده شد روش آماری پژوهش نیز تحلیل کواریانس چند متغیره با اندازهگیری مکرر بود نتایج حاکی از آن بود که آموزش خوشبینی تحصیلی باعث ارتقای پایستگی تحصیلی و ادراک شایستگی دانش آموزان دختر ابتدایی دارای اختلال یادگیری خاص می شود بنابراین نتایج پژوهش توجه بیشتر مسئولان عرصه تعلیم و تربیت در زمینه تاثیر خوشبینی تحصیلی بر پایستگی تحصیلی و ادراک شایستگی را می طلبد