نویسندگان:
محمد مهدی شریعت باقری1 ، هانیه بهمنی عزت2 ، الهام رستمی3 ، حدیث عطایی4 .1نویسنده مسئول ( عهده دار مکاتبات)، استادیار گروه روان شناسی ، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی ، شیراز، ایران
2کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه، آموزش و پرورش منطقه کوزران
3کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه، آموزش و پرورش منطقه کوزران
4کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور کرمانشاه، آموزش و پرورش منطقه کوزران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی تاثیر آموزش مهارتهای فراشناختی بر توجه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر شهر کرمانشاه انجام شد روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بود نمونه آماری شامل ۲۰ دانش آموز پسر کم توان ذهنی شهر کرمانشاه بود که به صورت تصادفی انتخاب شدند آزمون پیشرفت تحصیلی از نوع محقق ساخته برای هر دو گروه به عنوان پیش آزمون اجرا شد گروه آزمایش مداخله روش راهبردهای فراشناختی را دریافت کرد؛ گروه کنترل هیچگونه مداخله ای دریافت نکردپس از پایان آموزش ها، آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته مجددا برای هر دو گروه به عنوان پس آزمون اجرا گردید داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون t مستقل بین گروه ها با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته ها این پژوهش نشان داد که بین عملکرد و پیشرفت تحصیلی گروه کنترل و آزمایش تفاوت معناداری به نفع گروه آزمایش وجود داشت یافته های این تحقیق نشان داد که آموزش مهارت های فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی موثر می باشد لذا پیشنهاد میشود به منظور بهبود عملکرد تحصیلی سطح راهبردهای فراشناختی دانش اموزان کم توان ذهنی تقویت شود