نویسندگان:
مریم امینی فسخودی1 ، مریم قاسمی2 ، سروش رنجبر3 ، سجاد ابوئی مهریزی4 .1دانش آموخته دانشگاه تبریز
2کارشناسی ارشد، روانشاسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، علوم تحقیقات، تهران، ایران
3دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده فارسی: اتیسم به عنوان یکی از اختلالات عصبی رشدی زمینه ساز بروز پیامدهای منفی، مشکلات و چالشهای متعددی در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی میشود لذا هدف از پژوهش حاضر اثربخشی بسته افزایش مهارت پیشان بر ارتقای سازگاری اجتماعی در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم بود پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع پژوهشهای شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود جامعه آماری این پژوهش شامل همه کودکان ۱۱ ۱۶ سال دارای اختلال طیف اتیسم شهر تهران در سال ۱۴۰۲ بود که از میان آنها نمونهای به حجم ۳۰ نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند گروه آزمایش، تحت آموزش بسته پیشان قرار گرفت و گروه کنترل برنامهای را دریافت نکرد ابزار پژوهش حاضر شامل مقیاس رفتار سازشی واینلند بود یافته های پژوهش نشان داد که بسته افزایش مهارت پیشان بر سازگاری اجتماعی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم اثر بخش بود با توجه به نتایج بدست آمده میتوان نتیجه گرفت که بسته افزایش مهارت پیشان بر ارتقای سازگاری اجتماعی کودکان دارای اختلال طیف اتیسم اثر بخش بوده لذا استفاده و به کارگیری بسته افزایش مهارت پیشان در فرایند درمان و آموزش پیشنهاد میگردد