نویسندگان:
محمدعلی هرمزی زاده1 ، آرمینه عیسی پورسلامتی2 .1عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما
2گروه روانشناسی،واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به بررسی روش اثر بخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه کاپیتان لاگ بر کاهش اختلالات رفتاری دانش آموزان پسر پایه ششم شهر اهواز می پردازد طرح پژوهش از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل میباشد به همین منظور ۳۰ نفر از دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی که به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند و به صورت تصادفی به عنوان دو گروه ۱۵ نفره گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند ابزار گردآوری داده های پژوهش عبارت از پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر میباشد گروه آزمایش به مدت ۱۰ جلسه ،۶۰ دقیقه ای در معرض متغیر مستقل آموزش توانبخشی شناختی رایانه کاپیتان لاگ قرار گرفتند سپس از هر دو گروه پس آزمون و پیش آزمون به عمل آمد برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیری مانکوا و تحلیل واریانس یک متغیری آنکوا استفاده شد نتایج بدست آمده در سطح معنی داری p < %۵ نشان دادند که آموزش درمان توانبخشی شناختی رایانه کاپیتان لاگ بر اختلالات رفتاری پرخاشگری، ناسازگاری اجتماعی، افسردگی اضطراب، رفتارضد اجتماعی و کمبود توجه تاثیر دارد