نویسندگان:
حسن آذرگون1 ، زهرا کریم زاده قزلقیه2 ، زینب شیرزادی محمودجق3 ، اکرم الماسی4 .1گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان اصفهان ایران
2کارشناسی زیست، دانشگاه مراغه، آموزش و پرورش شهرستان شاهین دژ
3کارشناسی روانشناسی، دانشگاه آزاد تبریز، آموزگار ابتدایی، آموزش و پرورش شاهین دژ
4فوق دیپلم کشاورزی، دانشگاه علمی کاربردی شهید باکری ارومیه، آموزگار ابتدایی، آموزش و پرورش شاهین دژ
چکیده فارسی: این مطالعه با هدف اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنیدگی و اسناد درونی بیرونی بر پیشرفت تحصیلی در دانش اموزان کم توان ذهنی انجام شد پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع نیمه تجربی است جامعه آماری در این پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر و دختر ۱۵ سال در مدارس استثنایی شهر ارومیه بود روش انجام این مطالعه از نوع نیمه تجربی و بصورت پیش آزمون وپس آزمون است و روش نمونه گیری از نوع تصادفی بود در این مطالعه ۳۰ دانش آموز در دو گروه کنترل و آزمایشی با ۱۵ نفر در هر گروه مورد مطالعه قرار گرفتند برای بررسی پیشرفت تحصیلی از پرسشنامهی محقق ساخت ۲۰ امتیازی استفاده شد و میانگین نمرات در قبل از مداخله و بعد از مداخله ثبت شد پس از گمارش تصادفی، افراد گروه آزمایشی برای شرکت در جلسات درمانی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ، به مدت ۴ هفته، هر هفته دو جلسه ۹۰ دقیقه ای به اجرای درمان پرداخته شد برای مقایسه پیش آزمون و پس آزمون گروه ها از آزمون تی جفتی و برای مقایسه بین گروه ها از زمون تی مستقل استفاده شد نتایج این مطالعه نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنیدگی و اسناد توانست بطور قابل توجهی میانگین پیشرفت تحصیلی تاثیر قابل توجهی داشته باشد