نویسندگان:
یاسمن جمشیدیان نائینی1 ، مجتبی سلم آبادی2 ، سیدجواد طباطبائی فرد3 .1کارشناس ارشد مشاوره خانواده
2گروه مشاوره و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3دبیر آموزش ریاضی، آموزش و پرورش نهبندان، نهبندان، ایران
چکیده فارسی: مطالعه حاضر باهدف تعیین اثربخشی درمان پذیرش و تعهد در دانش آموزان دارای اضطراب ریاضی انجام شد پژوهشحاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون همراه با گروه گواه بود، جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پایه هشتم شهر بیرجند در سال تحصیلی۱۴۰۱ ۱۴۰۲بودند، از جامعه موردپژوهش ۴۷ نفر به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه اضطراب ریاضی شکرانی ۱۳۸۱ پاسخ دادند، برای گروه آزمایش ۸ جلسه،هفته ای دو جلسه ۹۰ دقیقه ای آموزش پذیرش و تعهد برگزار شد؛ اما برای گروه گواه آموزشی برگزار نشد و در لیست انتظار بودند جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره با نرم افزارSPSSنسخه ۲۴ استفاده شد نتایج نشان داد که درمان اثربخشی درمان پذیرش و تعهد باعث کاهش اضطراب ریاضی شده استp>۰/۰۰۱ بنابراین ازدرمان پذیرش و تعهد بهعنوان یک روش درمانی مکمل در کاهش اضطراب ریاضی دانش آموزان میتوان استفاده نمود