نویسندگان:
زینب مظاهری1 ، سولماز قدرتی2 .1کارشناس ارشد مشاوره شغلی
2دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
چکیده فارسی: هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی ذهن آگاهی ویژه کودکان بر بهبود بهزیستی روانشناختی و کاهش تکانشگری کودکان مبتلا اختلال لجبازی /نافرمانی مقابله ای بود روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پژوهش پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل همراه با پیگیری ۲ ماهه بود جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کودکان دبستانی شهر اردبیل در محدوده سال تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ بودند ابتدا به روش نمونه گیری در دسترس از بین کسانی که نمره ۱۲ و بالاتر از آن در مقیاس اختلال لجبازی /نافرمانی مقابله ای کسب کردند ۳۰ نفر در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند ۱۵ نفر آزمایش و ۱۵ نفر کنترل گروه آزمایش تحت ذهن آگاهی ویژه کودکان قرار گرفت در این مدت گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند از مقیاس درجه بندی اختلال لجبازی /نافرمانی مقابله ای ODDRS هومرسن و همکاران ۲۰۰۶ ، مقیاس بهزیستی روانشناختی برای کودکان PWB c اوپری و همکاران ۲۰۱۸ و مقیاس تکانشگری کودکان BIS هیرسچفیلد و همکاران ۱۹۶۵ به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامه ها از طریق نرمافزار SPSS نسخه ۲۴ در دو بخش توصیفی میانگین و انحراف معیار و استنباطی تحلیل وارایانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بن فرونی انجام پذیرفت نتایج بیانگر این بود که ذهن آگاهی ویژه کودکان توانسته است منجر به بهبود بهزیستی روانشناختی و کاهش تکانشگری کودکان مبتلا اختلال لجبازی /نافرمانی مقابله ای شود ۰۵/۰ P< می توان نتیجه گیری کرد که ذهن آگاهی ویژه کودکان می تواند به عنوان مداخله ای موثر برای بهبود بهزیستی روانشناختی و کاهش تکانشگری کودکان مبتلا اختلال لجبازی /نافرمانی مقابله ای مورد استفاده قرار گیرند