نویسندگان:
علی سپه وند1 ، علی کوشکی2 ، محبوبه میرهاشمی3 ، سیده ریحانه عبادی4 ، سمیه میرزایی5 .1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرمآباد، خرمآباد، ایران
2کارشناس آموزش دینی و عربی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرمآباد، خرمآباد، ایران
3کارشناس علوم تربیتی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرمآباد، خرمآباد، ایران
4کارشناس ارشد حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرمآباد، خرمآباد، ایران
5کارشناس ادبیات عرب
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی ذهن آگاهی ویژه کودکان بر بهبود عملکرد ریاضی در دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری ویژه بود روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل همراه با مرحله پیگیری ۲ ماهه بود جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره ابتدایی دبستان پسرانه شهدای ماسور ناحیه ۲ شهر خرمآباد در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰ بودند در مرحله اول با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد ۳۰ نفر انتخاب و سپس به شیوه تصادفی ساده در ۱ گروه آزمایش ۱۵ نفر و یک گروه کنترل ۱۵ نفر جایگزین شدند سپس دانش آموزان گروه آزمایش تحت آموزش ذهن آگاهی ویژه کودکان قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکرد و در لیست انتظار باقی ماند از پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو CLDQ ویلکات و همکاران ۲۰۱۱ و آزمون کی مت IKMDT کانلی ۱۹۸۸ به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامه ها از طریق نرمافزار SPSS نسخه ۲۴ در دو بخش توصیفی و استنباطی تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بن فرونی انجام پذیرفت نتایج نشان داد آموزش ذهن آگاهی ویژه کودکان در مرحله پس آزمون و پیگیری نسبت به گروه کنترل اثربخشی معناداری بر بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان داشته است ۰۵/۰ P< بر اساس نتایج پژوهش حاضر، می توان گفت که ذهن آگاهی ویژه کودکان می تواند به عنوان شیوهای آموزشی مناسب برای بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان دارای مشکلات یادگیری به کار برده شوند