نویسندگان:
تقی پورابراهیم1 ، احمد بیات2 ، سوران دل انگیز3 ، لیلا آتش بار4 .1دانشگاه شهید بهشتی
2دکتری روانشناسی، دانشکدهی علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
3کارشناس روانشناسی، دانشکدهی علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
4کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده فارسی: یکی از مشکلات رفتاری عمده در کودک و نوجوان، اختلال سلوک است این اختلال مجموعهای پایدار از رفتارهای کودک یا نوجوان است که به مرور زمان شکل میگیرد و تحول مییابد این اختلال وجود یک الگوی تکراری و مداوم از رفتاری است که در آن حقوق اساسی دیگران یا مقررات زیر پا گذاشته میشود این پژوهش به دنبال بررسی اختلال سلوک از منظر نشانه شناسی، سبب شناسی، و درمان است روش پژوهش کتابخانه ایبود و با مرور منابع موجود انجام گرفته است در این راستا، پایگاه های اطلاعاتی SID، Magiran، Noormags، و ScienceDirect مورد بررسی قرار گرفتند همچنین کتابهای موجود در زمینه ی موضوع بررسی شدند نتایج نشان داد که اختلال سلوک یکی از شایعترین اختلالات رفتاری در کودک و نوجوان استونشانه های رفتاری و هیجانی متنوعی دارد؛ همانند نقض حقوق دیگران، قلدری، و پرخاشگری برخی کودکان که رفتارهای پرخاشگرانه دارند قادر به ایجاد دلبستگی اجتماعی نیستند که این ناتوانی به صورت اشکال در روابط با همسالان تظاهر میکند این افراد برای این احساسات و امیال و رفاه دیگران اهمیتی قائل نیستند با توجه به شرایط موجود در محیطهای خانوادگی و تحصیلی کودکان و نوجوانان، لزوم تشخیص اختلال سلوکومداخله ی زودهنگام برای درمان آن اهمیت ویژه ای دارد