نویسندگان:
شمس الدین احمدی1 ، نصراله عرفانی2 ، محمدعلی فولادی3 .1گروه روانشناسی،دانشگاه تربیت مدرس
2دانشیار ،گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3کارشناسی ارشد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف، بررسی تاثیر آموزش اولیا در کلاسهای آموزش خانواده مدارس بر میزان و نحوه استفاده از فضای مجازی دانش آموزان دوره اول متوسطه انجام گرفت پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و طرح مورد استفاده از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره اول متوسطه شهرستان سنقر بود که ۳۰ نفر از مادران با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و به دو گروه تقسیم شدند که به پرسشنامه مولف ساخته میزان و نحوه استفاده از فضای مجازی دانش آموزان بود مادران گروه آزمایش تحت آموزش اولیا در کلاسهای آموزش خانواده مدارس قرار گرفتند و نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیری یک راهه مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از نرم افزار ۶۳۶۶۲۰ تحلیل شد نتایج نشان داد، برای تفاوت میانگین نمرات میزان استفاده مناسب از فضای مجازی بین دو گروه آزمایش و کنترل، ۵۸/۹۴است و سطح معنیداری این مقدار با درجه آزادی ۱ و ۲۷ پایینتر از ۰/۰۵ میباشد با توجه به مقدار مجذور اتا، میزان این تاثیر حدود ۶۹ درصد است و مقدار لامبدای ویلکز برابر با ۰/۰۴۱ و مقدار Fبدست آمده در این آماره ۲۸/۷۶۶ است سطح معنیداری این مقدار با درجه آزادی ۱۴ و ۱۶ کمتر از ۰/۰۵ است P<۰/۰۵ بنابراین تفاوت میانگینها معنی دار بوده و میتوان گفت آموزش اولیا در کلاسهای آموزش خانواده مدارس بر نحوه استفاده مناسب از فضای مجازی تاثیر دارد با توجه به مقدار مجذور اتا میزان این تاثیر حدود ۶۴ درصد بود