نویسندگان:
اباذر چراغی1 ، افسانه سادات شکیبی2 ، محمد شیخیانی3 .1استادیار روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه بین المللی پیام نور ،تهران، ایران
3مدرس مدعو ، گروه روانشناسی ، دانشگاه بین المللی پیام نور، تهران، ایران
چکیده فارسی: مقدمه: پژوهش حاضر، با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر تنظیم شناختی هیجانی و مسئولیت پذیری اجتماعی در دانشآموزان دارای نشانه های اضطراب اجتماعی اجرا گردید روش پژوهش: طرح پژوهش، آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۹ ۴۰۰ بود روش نمونه گیری به شیوه تصادفی خوشه ای مرحله ای بود بدین منظور از بین دبیرستانهای دوره اول دخترانه شهر تهران، سه مدرسه به صورت تصادفی ساده انتخاب و در آن مدرسه ها، از بین کلاسها، نه کلاس به صورت تصادفی ساده انتخاب شد تمامی آزمودنیهای گروه آزمایش و گواه در شرایط یکسان، پرسشنامه های تنظیم شناختی هیجانی و مسئولیت پذیری اجتماعی را به عنوان پیش آزمون تکمیل کردند سپس آموزش مهارتهای ارتباطی به مدت ۱۰ جلسه ۷۰ دقیقه ای بر روی گروه آزمایش اجرا گردید، اما گروه گواه هیچگونه مداخله ای دریافت نکرد در پایان از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و روش آماری تحلیل کواریانس تک متغیری و چندمتغیری استفاده شد یافته ها: یافته ها نشان داد، آموزش مهارتهای ارتباطی سبب افزایش ارزیابی مجدد و مسئولیت پذیری اجتماعی در دختران نوجوان دارای اضطراب اجتماعی میشود