نویسندگان:
خدیجه سلمانی1 ، خاتون پورمودت2 ، فاطمه الزهرا پورمودت3 ، بتول بهرامی4 ، رضوان یزدان پناه5 .1دانشگاه آزاد اسلامی کرج
2مربی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران ایران
3دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4دانش آموخته کارشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده فارسی: نحوه دلبستگی بین والدین و فرزندان یکی از ارکان مهم در تحکیم بنیان خانواده است که میتواند تحت تاثیر عوامل زیادی ازجمله فضای مجازی قرار بگیرد، بنابراین این پژوهش سعی شده است که رابطه بین اعتیاد به فضای مجازی و سبکهای دلبستگی در دانشجویان بررسی شود روش: در این پژوهش که از نوع پیشبینی و همبستگی است تعداد ۹۱ دانشجوی کارشناسی به روش خوشه ای تصادفی از دانشگاه های شهرستان دشتستان انتخاب و بهوسیله پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ و دلبستگی کالینز و رید بررسی شدند یافته : یافته های تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که سبکهای دلبستگی ۱۰/۱۶ وp<۰۰۱به طور معنیداری قادر به پیشبینی اعتیاد به فضای مجازی هست و سبک دلبستگی دوسوگراp< ۰/ ۰۰۲ t=۳/۱۶ به طور منفی و سبکهای دلبستگی ایمنp< ۰/ ۰۱ t= ۲/۵۶و اجتنابی p< ۰/ ۰۴ t= ۲/۰۴ پیشبینی کننده اعتیاد به فضای مجازی است نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که نحوه دلبستگی به والدین با وابستگی به فضای مجازی در دانشجویان ارتباط دارد، بنابراین ازآنجاکه وابستگی به فضای مجازی منجر به دوری بیشتر اعضای خانواده میگردد و سبک دلبستگی در میزان اعتیاد به اینترنت تاثیر دارد، پیشنهاد میشود برنامه های مداخله ای به منظور بهبود سبکهای دلبستگی موردتوجه مربیان و درمانگران خانواده قرار بگیرد