چکیده فارسی: به منظور تولید و توسعه ی علم، نیازمند بردباری و مدارا هستیم زیرا در فرایند علمی، نقادی، بازنگری،بازاندیشی و آزمون مجدد اهمیت فراوان دارد و این مستلزم بردباری و مداراست این ضرورت مخصوصاً از آن جهت است که در علم، نظریه ها تغییر می کنند و دانشمندان باید خود را برای تغییرات آماده کنند بردباری و مدارا می تواند در سطح آن چه تساهل و تسامح مدارا می نامند، بماند و یا تا برترین پایگاه، که همانا شناختن اوج خرد، بزرگداشت انسان و آزادی اوست بردباری بالا رود دست یابی به این پایگاه که همانا دست یابی به اندیشهی باز، بلندنظری و آزاد منشی است جز بر بنیاد تربیت آزادمنشانه، ناشدنی است بر این اساس و با این بنیاد، پژوهش حاضر با روشی توصیفی تحلیلی به این موضوع می پردازد که بردباری چگونه می تواند باعث تولید و توسعه ی علم در آموزش و پرورش، مخصوصاً در مدارس گردد؟ و به عبارت بهتر چگونه می توان بردباری را به منظور تولید و توسعه ی علم در آموزش و پرورش ترویج کرد و توسعه داد؟ نتیجه این که در مطالعه ی حاضر، یک نمونه ی تئوریکی و دو نمونه عملی به منظور ترویج و گسترش بردباری در آموزش و پرورش، مخصوصاً مدارس ارایه شده است در نهایت نیز پیشنهادهای کاربردی به منظور ترویج و گسترش بردباری و تولید و توسعه ی علم در مدارس ارایه شده است