نویسندگان:
رویا رضاپور1 ، عبدالوحید داودی2 ، محمدعلی سپهوندی3 ، سیمین غلامرضایی4 .1دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان
2دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی دانشگاه لرستان
3استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه لرستان
4استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه لرستان
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر افسردگی و عزت نفس نوجوانان انجام شده است پانصد نوجوان پسر دبیرستانی شهر قم به پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه عزت نفس آیزنک پاسخ دادهاند سپس شصت نفر که افسردگی بالا و عزت نفس پایینی داشتند، بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل در هر گروه سی نفر تقسیم شدند دادهها با شاخصهای آماری، چون روش تحلیل کوواریانس چند متغیری MANCOVA تحلیل شده است نتایج نشان میدهد که آموزش تفکر انتقادی میتواند در کاهش افسردگی و افزایش عزت نفس نوجوانان مؤثر باشد و همچنین یافته ها بیانگر این است که آموزش تفکر انتقادی توانسته در کاهش افسردگی و افزایش عزت نفس گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، مؤثر واقع شود