نویسندگان:
محمد مهدی ذاکری1 ، سهیلا انتظاری2 ، زهرا یزدانی3 ، انسیه بابایی4 .1دانشگاه خوارزمی تهران
2دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات واحد مازندران، دانشجوی کارشناسی ارشد گروه روانشناسی بالینی، ساری، ایران
3فارغالتحصیل کارشناسی رشته روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ج ا ایران
4استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، ج ا ایران
چکیده فارسی: یکی از خصوصیات اساسی روانی کودکان، برخورداری از محبت والدین است هدف از اجرای این تحقیق، بررسی اثر فقدان پدر بر افت تحصیلی و افسردگی کودکان در شهرستان ساری بود برای آزمون فرضیات این تحقیق 50 نفر از کودکان فاقد پدر و 50 نفر از کودکان دارای پدر از دانشآموزان کلاس چهارم و پنجم ابتدایی انتخاب شدند نمونهگیری به روش تصادفی ساده و ارزیابی میزان افسردگی آنها به وسیله پرسشنامه افسردگی ماریاکواس انجام شد افت تحصیلی آنها به وسیله معدل درسی به دست آمد و آزمون فرضیهها از روش آماری t محاسبه شد نتایج نشان داد که میزان افسردگی در کودکانی که دچار فاقد پدر بیشتر از کودکان دارای پدر بوده است هم چنین میزان افسردگی در کودکانی که دچار افت تحصیلی شدهاند بیشتر از کودکانی بود که دچار افت تحصیلی نشدهاند بین افسردگی و افت تحصیلی کودکان رابطه وجود داشت لذا بین دو پدیده افسردگی و فقدان پدر همبستگی مثبت مشاهده شد که امروزه فقدان پدر به عنوان مهمترین دلیل افت تحصیلی و عدم رشد اجتماعی کودکان محسوب میگردد