چکیده فارسی: این تحقیق شبه تجربی با هدف بررسی مقایسهای تأثیر برنامه درسی موضوع مدار و مسأله مدار بر تقویت مهارتهای زندگی دانش آموزان پنجم ابتدایی انجام گرفت جامعه آماری شامل شامل دانش آموزانی سال پنجم دبستان در سال 93 1392 است که در شهر بابل مشغول به تحصیل بودهاند و حجم نمونه آماری 60 نفر تعیین گشته و به روش تصادفی به سه گروه همسان گواه، تأثیر برنامه درسی موضوع مدار و مسأله مدار تقسیم شدند ابزار تحقیق پرسشنامه ماتسون و همکاران 1981 و ترجمه یوسفی و خیر 1381 در دانش آموزان، بوده که با پایایی و اعتبار آن با استفاده از آزمون کرونباخ0/86 داشته است نتایج نشان داد که بین تأثیر آموزش موضوعمدار و مسألهمدار خودآگاهی t=11/49 توانایی درتصمیم گیری t=14/45 تقویت بهداشت وسلامت روانی t=12/58 حل مساله t=10/91 ومقابله با خشم t=12/85 تفاوت معنی داری دارد