نویسندگان:
منیژه احیاءکننده1 ، مرجان بهزادفر2 ، فاطمه ابدالی3 .1پردیس بین الملل دانشگاه شیراز
2استاد یار و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور همدان
3دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه پیام نور همدان
چکیده فارسی: هدف از مقاله حاضر بررسی میزان سرمایه اجتماعی در بین معلمان شهرستان ایلام می باشد این مطالعه از نوع پیمایشی بوده که جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه معلمان شهرستان ایلام می باشد که تعداد آنها به 11800 نفر می رسد با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران تعداد 334 نفر به عنوان نمونه به روش خوشه ای طبقه ای و سپس به صورت تصادفی ساده انتخاب گردید برای گردآوری داده ها از مطالعات کتابخانه ای برای مثال جهت گردآوری آرا و نظرات مختلف در مورد سرمایه اجتماعی، مرور آثار انجام گرفته در این حوزه و غیره و همچنین از ابزار پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است پایایی پرسشنامه توسط گروهی از اساتید و متخصصین و روایی بوسیله آلفای کرونباخ تایید شد واحد تحلیل فرد و سطح تحلیل خرد می باشد روش تجزیه و تحلیل داده ها بوسیله نرم افزار آماریSPSS و آزمون های آماری پیرسون، کی دو و رگرسیون چند متغیره انجام گرفت نتایج تحقیق حاکی از این است که بین وابستگی قومی و قبیله ای، عزت نفس، پایگاه اقتصادی و اجتماعی، سلامت روان و جنسیت با سرمایه اجتماعی در سه بعد اعتماد اجتماعی درون گروهی، برون گروهی و نهادی ، هنجارهای اجتماعی حمایت اجتماعی و انسجام اجتماعی و شبکه های اجتماعی مشارکت رسمی و غیر رسمی رابطه معناداری مشاهده می شود